Архивите на Мет разказват
На 31 януари 2015 г. ще гледаме пряко от Метрополитън опера „Хофманови разкази“ на Жак Офенбах. По този повод извадих от архива на Мет малко информация за всички постановки на тази опера през годините.
Първото изпълнение на „Хофманови разкази“ в Мет е на 11.01.1913 г. (спектакъл матине). Ето как започва рецензията на следващия ден в пресата:
„The laudable attempt of the management of the Metropolitan Opera House to vary and enlarge its repertory with operas that may be hoped to take a more or less lasting hold upon the public’s approval resulted in the production there yesterday afternoon of Jacques Offenbach’s fantastic opera, „Les Contes d’Hoffmann.“
В богатия архив на Мет има запазени снимки от 1913 г. Някои са с откъснати краища, но това им придава още повече чар.
Следващите нови постановки на това заглавие са през 1924, 1955, 1973, 1982 и 2009 г. Общо 260 представления.
Премиерата на 14.11.1955 г. е и откриване на сезона. Генерален мениджър на театъра по това време е Рудолф Бинг, а на сцената са:
Hoffmann…………….Richard Tucker
Olympia……………..Roberta Peters
Giulietta……………Risë Stevens
Antonia……………..Lucine Amara
Stella………………Natalie Kelepovska
Lindorf……………..Martial Singher
Пресата е впечатлена от избора на заглавие за начало на сезона и отбелязва:
„To begin an opera season with Offenbach, as Rudolf Bing did his sixth at the Metropolitan, bespeaks a certain civilized attitude toward the art and the occasion. For one thing, „Tales of Hoffmann“ – which starts and ends in a wine cellar, with various thirst-quenching detours en route – is possibly the only opera in which the principal characters do more drinking than some members of the festive gathering.“
Следващата постановка е представена на 29.11.1973 г. Диригент е Ричард Бониндж, в ролята на Хофман е Пласидо Доминго, а Джоан Съдърланд играе четири роли:
Hoffmann…………….Plácido Domingo
Olympia……………..Joan Sutherland
Giulietta……………Joan Sutherland
Antonia……………..Joan Sutherland
Stella………………Joan Sutherland
Lindorf……………..Thomas Stewart
Coppélius……………Thomas Stewart
Dappertutto………….Thomas Stewart
Dr. Miracle………….Thomas Stewart
Nicklausse…………..Huguette Tourangeau
Muse………………..Huguette Tourangeau
Andrès………………Andrea Velis
Cochenille…………..Andrea Velis
Pitichinaccio………..Andrea Velis
Frantz………………Andrea Velis
Luther………………Edmond Karlsrud
Nathanael……………Charles Anthony
Hermann……………..Russell Christopher
Spalanzani…………..Nico Castel
Schlemil…………….Clifford Harvuot
Crespel……………..James Morris
Mother’s Voice……….Cynthia Munzer
Постановката не е оригинална продукция, а е купена от операта в Сиатъл („This production was purchased from the Seattle Opera“). Играе се само през сезон 1973/1974, след което идва ред на следващата постановка, този път оригинална, на Ото Шенк (гледахме по-рано през сезона неговата „Нюрнбергските майстори певци“).
На 8.03.1982 г. на сцената са:
Hoffmann…………….Plácido Domingo
Olympia……………..Ruth Welting
Giulietta……………Tatiana Troyanos
Antonia……………..Christiane Eda-Pierre
Stella………………Pauline Andrey
Lindorf……………..Michael Devlin
Coppélius……………Michael Devlin
Dappertutto………….Michael Devlin
Dr. Miracle………….Michael Devlin
Nicklausse…………..Anne Howells
Muse………………..Anne Howells
Andrès………………Michel Sénéchal [Debut]
Cochenille…………..Michel Sénéchal
Pitichinaccio………..Michel Sénéchal
Frantz………………Michel Sénéchal
Luther………………William Fleck
Nathanael……………Michael Best
Hermann……………..John Darrenkamp
Spalanzani…………..Andrea Velis
Schlemil…………….Morley Meredith
Crespel……………..John Macurdy
Mother’s Voice……….Jean Kraft
Любопитен е фактът, че това представление е Мет дебют за диригента Рикардо Шайи.
Ето какво пише пресата за тази запомняща се вечер:
„The evening flashed with brilliance like a gently swaying chandelier, but Domingo’s superb performance was the major source of light… Riccardo Chailly, making his debut in the pit, had the orchestra on top of its form. His tempos seemed perfect; the singers were breathing the music along with him.“
Десет години по-късно (21.09.1992 г.) сезонът в Мет е открит именно с тази продукция, като Пласидо Доминго отново е на сцената. Диригент е Джеймс Ливайн.
Ето, че стигнахме и до настоящата постановка. Неин режисьор е Бартлет Шер („Севилският бръснар“). Премиерата е на 3.12.2009 г. под ръководството на Джеймс Ливайн, а на сцената се изявяват:
Hoffmann…………….Joseph Calleja
Olympia……………..Kathleen Kim
Antonia……………..Anna Netrebko
Giulietta……………Ekaterina Gubanova
Stella………………Anna Netrebko
Lindorf……………..Alan Held
Coppélius……………Alan Held
Dappertutto………….Alan Held
Dr. Miracle………….Alan Held
Nicklausse…………..Kate Lindsey
Muse………………..Kate Lindsey
Andrès………………Alan Oke
Cochenille…………..Alan Oke
Pitichinaccio………..Alan Oke
Frantz………………Alan Oke
Luther………………Dean Peterson
Nathanael……………Rodell Rosel
Hermann……………..Michael Todd Simpson [Debut]
Spalanzani…………..Mark Schowalter
Schlemil…………….Michael Todd Simpson
Crespel……………..Dean Peterson
Mother’s Voice……….Wendy White
„Хофманови разкази“ вече е излъчвана веднъж в програмата Met Live in HD – на 19.12.2009 г.
В събота, 31.01.2015 г., ще гледаме на живо:
Hoffmann…………….Vittorio Grigolo
Olympia……………..Erin Morley
Giulietta……………Christine Rice
Antonia……………..Hibla Gerzmava
Stella………………Hibla Gerzmava
Lindorf……………..Thomas Hampson
Coppélius……………Thomas Hampson
Dappertutto………….Thomas Hampson
Dr. Miracle………….Thomas Hampson
Nicklausse…………..Kate Lindsey
Muse………………..Kate Lindsey
Andrès………………Tony Stevenson
Cochenille…………..Tony Stevenson
Pitichinaccio………..Tony Stevenson
Frantz………………Tony Stevenson
Luther………………David Pittsinger
Nathanael……………Dennis Petersen
Hermann……………..David Crawford
Spalanzani…………..Dennis Petersen
Schlemil…………….David Crawford
Crespel……………..David Pittsinger
Mother’s Voice……….Olesya Petrova
Conductor……………Yves Abel
Интересно е да се отбележи и какво написа Zachary Woolfe в „Ню Йорк таймс“ за тенора Виторио Григоло. В статията от 14 януари “Tempering His Strut, a Peacock Soars Without Overpowering” се казва:
„Тенорите като цяло са известни със склонността си към музикално калпазанство (musical bad behavior). Добавят височини на някои места, а на съществуващите се застояват с часове. Игнорират колегите си и искат цялото внимание на публиката за себе си.
В своите първи изяви в Мет Виторио Григоло се провини по всички точки на теноровите грехове (Рудолф в „Бохеми“ през 2010 г. и Херцога в „Риголето“ през 2013 г.).
Но подобно на престъпниците, които са в изпитателен срок, Григоло пристигна за „Хофманови разкази“ видимо променен и пя (относително) сдържано. Докато в „Бохеми“ и „Риголето“ той бе хиперактивен, сега бе много по-спокоен и концентриран. Докато пееше заедно с някой друг, през повечето време отчиташе неговото присъствие.
Все пак Григоло си остава артист от типа „макар и да“ (even if). Височините му са силни и чисти, макар и да звучат мускулно, а не свободно. Гласът му е приятен и слънчев, макар и да не се носи с идеална флуидност (move with ideal fluidity). Има завладяващо присъствие, макар и да не играе с нужната детайлност.“
Приятни мигове с „Хофманови разкази“!
Васил Богданов