„Великите оперни гласове на България“ оживяват в нова поредица от албуми, издадени за пръв път у нас от Gega New. С подкрепата на мецената Светомир Парапанов компанията се заема със задачата да издири, събере и възстанови ценни записи на артисти, превърнали се в най-успешния ни културен експорт от аналоговата ера на соца – Любомир Бодуров, Юлия Винер-Ченишева, Асен Селимски и Лиляна Барева.
„Великите оперни гласове на България“ стартира с най-доброто от репертоара на Димитър Узунов – тенорът, чиито творчески път започва от хора на Богословския факултет и столичния Музикален театър, за да покори най-престижните театри в Европа и САЩ.
Албумът събира 10 записа с Узунов, направени от БНР през 50-те и 60-те години на XX век в Софийската опера. Сред тях е арията на Отело, която критиката в Ню Йорк описва с репликата „На такъв глас не може да се устои, той побира галактика от чувства!“. В бутиковата селекция място намира и арията на Момчил от едноименното произведение на Любомир Пипков, което превръща Узунов в звезда в Москва.
Потенциала си на драматичен актьор роденият в Стара Загора тенор разгръща и като Канио от „Палячи“, Герман от „Дама пика“ и Водемон от „Йоланта“. С осанка на гръцки атлет, глава на римлянин и горещия си български темперамент Узунов се превръща в ярко явление в културния афиш на Русия, Германия, Франция, Италия, Виена и САЩ. В диска е включена и арията на Дон Хозе от „Кармен“, след чието изпълнение в Миланската скала пресата пише: „Гласът на Узунов блести като слънце: искрящ във височините, разкошен, с изумителна палитра от багри… Сякаш пламък излиза изпод стъпките на певеца, когато е на сцената.“
В личния си свят Узунов минава през два брака – първият е с оперната певица Катя Георгиева, а вторият с негова почитателка от Австрия. Именно тя сбъдва мечтата му да стане баща и го дарява с усещане за семеен уют и сигурност в последните години от живота му.
Искрата между Катя Георгиева и Узунов пламва в Музикалния театър и в началото на 60-те двамата се установяват във Виена. Превръщат се в добър сценичен тандем с роли в Софийската, Виенската опера и Театр де ла Моне в Брюксел. На върха на славата си Узунов претърпява неуспешна операция на гласните връзки, в резултат на което губи диапазон и изпада в тежка депресия. Завръща се в България като режисьор и поставя с успех в оперните театри на Русе, Варна и София, където стига и до директорския пост. След 1972 г. се връща в своя втори дом – Виенската държавна опера, в която има общо 235 изяви в големи и малки роли. Дискът струва 12 лв. и може да бъде поръчан тук.
Подробности за изявите на Димитър Узунов (р. 1922, Стара Загора – 1985, Виена) в Метрополитън опера можете да прочетете в този наш материал.